بیانیه معاونان آموزشی کلان مناطق آمایشی 10 گانه وزارت بهداشت در ارتباط با طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و اعمال سهمیه ها در پذیرش دانشجو
.
معاون
آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از صدور بیانیه ای از سوی معاونان آموزشی کلان
مناطق آمایشی کشور و دبیران ستاد تحول آموزش کلان مناطق وزارت بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی در ارتباط با طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و اعمال سهمیه ها در
پذیرش دانشجو خبر داد.
به
گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «مصباح شمس» با
اعلام این خبر گفت: معاونان آموزشی 10 کلان منطقه آمایشی وزارت بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی طی نشستی دو روزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به بررسی موضوع
های مختلف در حوزه امور هیأت علمی و بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم
پزشکی پرداختند.
او
افزود: طی این نشست که دهم و یازدهم مرداد سال جاری برگزار شد، بیانیه ای در خصوص
طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی صادر شد که به امضای تمامی معاونان آموزشی و دبیران
ستاد تحول در آموزش کلان مناطق آمایشی وزارت بهداشت رسید.
متن
بیانیه عبارتست از :
بیانیه
دبیران ستاد تحول آموزش کلان مناطق آمایشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در
ارتباط با طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و اعمال سهمیه ها در پذیرش دانشجو
(10 و
11 مرداد 1398 – مشهد مقدس)
یکی از رسالت های مهم دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تربیت
دانشجویانی توانمند برای خدمت در نظام سلامت کشور است. عمده این دانشجویان و به ویژه
دانشجویان دوره های دکترای پزشکی با سلامت مردم و بیماری ها یا درمان آنها سر و کار
داشته و هر تصمیمی که بتواند آموزش با کیفیت آنها را دچار خدشه نماید، به سلامت
مردم آسیب می زند.
در حال حاضر ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی در اغلب رشته ها و
در اکثر دانشگاه ها مازاد بر امکانات آنها از قبیل تعداد هیات علمی، تجهیزات،
فضاهای آموزشی یا درمانی و آزمایشگاه ها است، از طرفی براساس اعلام مسوولان ذی ربط
در وزارت بهداشت، تعداد دانشجویان در حال تحصیل پزشکی کشور بالغ بر 55 هزار نفر بوده که با احتساب 150 هزار نفر
پزشک موجود، تا سال 1404 ایران به استانداردهای جهانی در این زمینه دستیابی پیدا می
کند، همچنین براساس اعلام مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، در حال حاضر، بیش از 220
هزار نفر دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال تحصیل هستند که زیرساخت
های رفاهی و ورزشی موجود، پاسخگوی آنان نیست.
یکی از
معضلات دیگری که به کیفیت آموزش پزشکی در سال های اخیر ضربه وارد کرده است، تعیین
سهمیه های مختلف ورودی به رشته های دانشگاهی است، متاسفانه در برخی از سهمیه ها
بیش از 90 درصد ورودی ها رتبه بالای پنج هزار کنکور سراسری و در برخی موارد رتبه
بالای صد هزار دارند که توان رقابت با رتبه های برتر کنکور سراسری را در دوره های
دکترای عمومی ندارند و به علت توان کمتر، دانشگاه ها را با معضلات عدیده ای رو به
رو می کند و بیشتر نیز علی رغم ارفاق های قانونی و بعضا فراقانونی، طول تحصیلاتشان
به درازا می کشد.
دبیران
دبیرخانه های ستاد تحول آموزش کلان مناطق آمایشی کشور به عنوان سکانداران عرصه
ارائه خدمات آموزشی و نیز مسوولیتی که برای حفظ کیفیت آموزش دوره های آموزشی از
نظر قانونی بر عهده دارند، نگرانی عمیق خود را از طرح تعدادی از نمایندگان محترم
مجلس شورای اسلامی برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی اعلام داشته و از نمایندگان
محترم مجلس درخواست می کنند که از ارایه این طرح صرف نظر کرده یا آن را تصویب نکنند،
همچنین از نمایندگان محترم درخواست می شود شبیه مصوبه چند سال قبل، سهمیه های
کنکور سراسری را تعدیل کنند تا متولیان آموزش علوم پزشکی کشور، به نحو مطلوب تری
بتوانند وظایف محوله خود را انجام دهند./105
پایان
خبر
نظر دهید